18.07.2024.

Menopauza – kako se nositi s promjenama

Menopauza je prirodna faza u životu svake žene koja donosi mnoge fizičke i emocionalne promjene. Dr. Mladinić savjetuje kako proći kroz ovo razdoblje uz minimalan stres i nelagodu, uz podršku suvremene medicine i prilagodbe u životnom stilu.

Menopauza – kako se nositi s promjenama

Menopauza je prirodna faza u životu svake žene te označava kraj menstrualnih ciklusa. Ova faza može donijeti mnoge fizičke i emocionalne promjene, potencijalno izazovne za mnoge žene.

S obzirom na to da menopauza utječe na sve aspekte života, od zdravlja do emocionalnog blagostanja, važno je baratati točnim i korisnim informacijama o promjenama koje dolaze. Menopauza nije nešto čega se treba bojati, već prirodan dio života svake žene, a dr. Matilda Mladinić savjetuje kako proći kroz ovo razdoblje uz minimalan stres i nelagodu.

Što je menopauza?

Menopauza se definira kao prestanak menstrualnih ciklusa i prirodni pad razine hormona u tijelu žene. Ovaj proces označava kraj reproduktivne faze života i obično se dijagnosticira nakon izostanka menstrualnog krvarenja 12 mjeseci zaredom.

Pojam "klimakterij" često se koristi u kombinaciji s menopauzom – taj pojam se odnosi na cijelo razdoblje postupnog smanjenja funkcije jajnika, koje može trajati godinama prije i nakon posljednje menstruacije.

Postoje različite vrste menopauze. Dr. Mladinić objašnjava: “Postoji prirodna menopauza, potom jatrogena, izazvana lijekovima poput kemoterapije, ginekološkim ili drugim operacijama. Također, imamo i prijevremenu menopauzu, odnosno idiopatsko prerano iscrpljivanje jajnika koje je u najvećem broju slučajeva genetski uvjetovano i ne povezuje se s drugim bolestima.”

Dob u kojoj menopauza nastupa varira, ali najčešće se javlja između 45. i 50. godine života. Međutim, pušenje može uzrokovati raniji početak menopauze, čak dvije do tri godine prije prosječnog vremena.

Simptomi i promjene u menopauzi

Tijekom menopauze žene mogu doživjeti niz fizičkih i psihičkih simptoma koji su prirodni dio ovog prijelaznog razdoblja. Dr. Mladinić navodi: “Većina žena prijavljuje kako fizičke, tako i psihičke promjene kao što su pad kondicije i energije, umor, promjene raspoloženja, nesanice te navale vrućine, odnosno fumade (poznate i kao valunzi).”

Mnoge žene također primjećuju promjene u tjelesnoj težini, posebice povećanje težine oko struka. Dodatni simptomi mogu uključivati bolove u mišićima i kostima, slabljenje i opadanje kose, suhoću kože, te nepravilna krvarenja. Iako mogu biti neugodni, ovi simptomi su normalni i očekivani dio menopauze.

Kako se nositi s menopauzom?

Jedan od najvažnijih koraka u nošenju s menopauzom je prilagodba životnog stila. Promjene u prehrani, redovita tjelovježba i kvalitetan san mogu znatno pomoći. Dr. Mladinić savjetuje: “Ako se debljate, promijenite prehranu i krenite vježbati. San je izrazito važan pa vodite računa o kvalitetnom odmoru. Bitno je i što češće kontrolirati kronične bolesti te, ako pušite, pokušati prestati s tom štetnom navikom.”

Pravilna prehrana uključuje povećanje unosa voća, povrća i cjelovitih žitarica, te smanjenje unosa šećera i zasićenih masti. Važno je pronaći aktivnosti koje vas ispunjavaju i koje možete redovito prakticirati, bilo da se radi o šetnji, jogi, plivanju ili nekom drugom obliku tjelovježbe.

San je ključan za oporavak tijela i održavanje mentalnog zdravlja. Ako imate problema sa spavanjem, pokušajte uspostaviti redovitu rutinu spavanja, izbjegavati kofein i teške obroke prije spavanja, te stvoriti opuštajuće okruženje u spavaćoj sobi. Ne zaboravite na kontrolu kroničnih bolesti i redovite posjete liječniku.

Medicinski pristup i praćenje zdravlja

Kako bi ublažile simptome menopauze, neke žene odlučuju se za hormonske i bioidentične hormonske pripravke. Ovi pripravci mogu pomoći u smanjenju simptoma kao što su valunzi, noćno znojenje i promjene raspoloženja. Dr. Mladinić napominje: "Riječ je hormonskim pripravcima, tj. mono ili kombinaciji hormona u tabletama, kremi, injekciji, flasteru i slično."

Prije nego što se odlučite za bilo kakvu terapiju, važno je konzultirati se s ginekologom kako biste zajedno pronašli najbolju opciju za vaše potrebe. Hormonski pripravci nisu prikladni za sve žene i mogu imati nuspojave, stoga je stručni savjet ključan. Također se to odnosi i na komercijalne biljne pripravke - koji se klasificiraju kao nadomjesci u prehrani i isto tako mogu imati nuspojave jednako kao hormonski, te se u oba slučaja treba konzultirati sa stručnjakom. Redoviti ginekološki pregledi tijekom menopauze iznimno su važni. Redoviti pregledi pomažu u ranom otkrivanju potencijalnih problema; preventivni pregledi uključuju mamografije, Papa testove i druge ginekološke preglede koji mogu otkriti abnormalnosti prije nego što postanu ozbiljni zdravstveni problemi. Briga o zdravlju tijekom menopauze zahtijeva holistički pristup koji uključuje prilagodbe životnog stila, medicinske savjete i redovite preglede. Ovakav pristup značajno poboljšava kvalitetu života i olakšava izazove koje menopauza donosi.

Zaključak

Menopauza može donijeti mnoge promjene, ali uz prave informacije i podršku možete se osjećati osnaženo i spremno suočiti se s ovim prirodnim dijelom života. Ključno je znati da menopauza nije nešto čega se treba bojati. Pravilna prehrana, redovita tjelovježba, kvalitetan san i redoviti pregledi mogu značajno ublažiti simptome i poboljšati kvalitetu života.

Ako imate bilo kakva pitanja ili trebate dodatne savjete, ne oklijevajte se obratiti stručnjacima iz Croatia Poliklinike; ako se odlučite za medicinske tretmane, uvijek se konzultirajte s ginekologom kako biste pronašli najbolje rješenje za svoje potrebe.